lauantai 6. lokakuuta 2012

Ylämäkijuoksu (Coopperin testiin valmistautuminen)

Lauantaiaamu klo 8:30. Ulkona on kiva ilma ja lämpötila +5 astetta. Ylämäkijuoksun vuoro, noin kerran viikossa, 200 m pituinen mäki. 1 minuutti ylös ja alasjuoksu 3:n min lepoajalla ja 10 kertaa. Tarkoitus on nostaa maksimaalista hapenottokykyä ja saada kestävyyttä. Suurinpana ongelmana on penikat, jotka saivat kipeetä viime 8 km lenkillä (asfaltilla).

Hyvä apuväline tässäkin on sykemittari intervallimahdollisuudella. Sillä saa helposti itselleen aikarajat. Edellinen sykemittari oli Garminin forerunner 305: todella hyvä ja monipuolinen kello, mutta se hävisi koiranulkoilutusretkellä metsään. Uuden mittarin olen aikonut hankkia, joko Suunnon Ambit tai Garminin forerunner 910. Mallia joudun vielä hetken miettiä, kummasta saisin enemmän hyötyä irti.



Cooperin sedän keksimä fyysisenkunnontestaus on hyvä, mutta ei tosiaankaan mieluisa ihmiselle, joka ei juoksemisesta muuten pidä. Tavoitteena on saada tuo 3100 metriä rikki ensi keväälle. Seuraavaksi alkaa sisäradalla intervallit 4x800m..




Tänään oli todella märkä tuo juoksualusta. Mutaisa ylämäki oli myös tosi liukas ja siksi päätinkin juosta 100m x 10 intervallijuoksut, muutaman ylämäkivedon jälkeen.


video


Espoossa on hyviä ylämäkijuoksupaikkoja ja meidänkin läheltä niitä onneksi löytyy. Tässä yksi minulle sopivimmista. Pehmeä alusta ja sopivan jyrkkä.




Ei kommentteja: